Pre-autorisatie: wanneer je vooraf toestemming nodig hebt voor medische zorg

Je kunt wereldwijd naar veel verschillende zorgverleners. In sommige situaties moet je ons vooraf om toestemming vragen. Op deze pagina lees je wanneer dat nodig is en wat dit voor jou betekent. Dit geldt vanaf 1 januari 2026. 

Wat is pre-autorisatie?

Pre-autorisatie betekent dat je voor bepaalde medische behandelingen eerst contact opneemt met de OOM Hulpcentrale. Zij kijken waar je het beste terecht kunt. Als dat nodig is, geven we een betalingsgarantie af aan het ziekenhuis. De kosten handelen wij daarna rechtstreeks af met de zorgverlener. Zo weet je zeker dat je op de juiste plek geholpen wordt en dat de kosten goed geregeld zijn. 
Bekijk hier de infographic (pdf) 

Waarom werkt OOM met pre-autorisatie?

  • Je weet vooraf waar je veilig en betrouwbaar geholpen kunt worden. 
  • Wij kunnen, als dat nodig is, een betalingsgarantie afgeven aan het ziekenhuis. 
  • De kosten worden direct tussen ons en het ziekenhuis afgehandeld. 
  • We kunnen hulpverlening zorgvuldig en effectief uitvoeren. 

3 soorten behandelingen

We maken onderscheid tussen drie soorten zorg. Dat helpt om duidelijk te maken wanneer toestemming van de OOM Hulpcentrale nodig is.  

We leggen je eerst uit welke soorten zorg er zijn. Daarna lees je per land wanneer pre-autorisatie verplicht is.   

In-patient (opname)
Out-patient
Day-care (dagbehandeling)

Wanneer heb je pre-autorisatie nodig?

In de Verenigde Staten
In Singapore, Maleisië, Indonesië, China, Hongkong, Thailand, Mexico en de Verenigde Arabische Emiraten
In alle overige landen
Acute zorg

Hoe vraag je pre-autorisatie aan?

Houd bij de hand: 

  • je polisnummer 
  • je dossiernummer (indien al gemeld)
  • Korte uitleg van de klacht of behandeling
  • Medicatie gebruik

Indien van toepassing: 

  • Medisch rapport of aanbeveling van arts 
  • De locatie van het ziekenhuis waar de behandeling plaatsvindt 
  • Datum van de behandeling 
  • Naam van de behandelend arts