Ziektekosten melden

Ziekenhuisopname of andere medische behandeling

  • Moet u in het ziekenhuis worden opgenomen of naar een medisch specialist? Bel dan direct met:
    • OOM Assistance USA (+1 855 701 2029) bij verblijf in de VS
    • de alarmcentrale (+31 (0)70 353 21 35) bij verblijf in Nederland of de rest van de wereld
  • Voor overige medische behandelingen kunt u zelf een arts of ziekenhuis kiezen.
  • Toon uw verzekeringspas als u wordt opgenomen in het ziekenhuis of naar een medisch specialist gaat. In de meeste gevallen kunnen wij de kosten dan direct afrekenen met uw zorgverlener.
  • Heeft u toch zelf betaald? Dan kunt u de kosten bij ons declareren via of met het Declaratieformulier Ziektekosten (pdf).
  • Heeft u borg betaald aan uw zorgverlener of staat u borg met uw creditcard? Geef dit dan direct door aan de alarmcentrale/OOM Assistance USA.

Medische kosten in de VS worden vergoed tot maximaal 50%, tenzij u dekking heeft afgesloten voor de VS. Via Mijn OOM kunt u de dekking (tijdelijk) uitbreiden naar 100% in de VS.

Zwangerschap en bevalling

Als u complicaties heeft tijdens uw zwangerschap of moet bevallen, dan geldt het volgende:

  • Bel direct met de alarmcentrale (+31 (0)70 353 21 35). Verblijft u in de VS? Bel dan met OOM Assistance USA (+1 855 701 2029).  
  • De alarmcentrale/OOM Assistance USA begeleidt het medisch traject. Als de kosten zijn gedekt, dan zorgen zij ook voor betaling. U betaalt alleen uw eigen risico.
  • Heeft u kraamzorg nodig? Dan betaalt u de kosten eerst zelf. U kunt de kosten daarna bij ons declareren via Mijn OOM of met het Declaratieformulier Ziektekosten (pdf).

Het hangt af van uw dekking (Regular, Comfort of DeLuxe) welke kosten voor zwangerschap en bevalling vergoed krijgt. Meer informatie vindt u in de polisvoorwaarden.

Waar u verder op moet letten

  • Zorg dat u uw polisnummer bij de hand heeft als u met de alarmcentrale belt; uw polisnummer staat op uw verzekeringspas.
  • Als de kosten zijn gedekt, dan vergoeden wij het bedrag dat overblijft na aftrek van uw eigen risico.
  • Zijn de kosten het gevolg van een ongeval waarbij een andere partij is betrokken? Vul dan ook het Meldingsformulier Ongeval (pdf).

Is er iets niet goed gegaan? En heeft u een klacht? Lees dan onze klachtenregeling.