Het coronavirus en de ziektekosten- en annuleringsverzekering

Vragen en antwoorden over het coronavirus

Laatste aanpassing: 23-03-2020

Hieronder hebben wij de meest gestelde vragen en antwoorden die betrekking hebben op onze verzekeringen voor u op een rij gezet. Heeft u na het lezen toch nog vragen dan kunt u altijd contact met ons opnemen. Voor niet spoed gerelateerde vragen kunt u tijdens kantoortijden (08.30 – 17.00) bellen naar +31(0)70 353 21 00, in geval van spoed bel dan met onze alarmcentrale via onze noodnummers 24/7.

Blijf op de hoogte

Naast diverse nieuwssites is het zeker handig om het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken te checken. Hier vindt u de meeste actuele informatie en reisadviezen over de situatie in uw (tijdelijke) woonland.

Vragen en antwoorden over het ontstaan van het coronavirus en de symptomen vindt u op de website van het RIVM.

De meest gestelde vragen en antwoorden

Ik ben gestrand in het buitenland en kan niet naar huis!

Nederlandse reizigers in het buitenland die door de Corona crisis niet in staat zijn om zelf hun terugkeer te regelen, kunnen zicht richten tot een initiatief van het ministerie van Buitenlandse Zaken, het Verbond van Verzekeraars, de reisbrancheorganisatie ANVR en diverse andere partners uit de reiswereld. De organisaties hebben daarvoor besloten tot de versterkte aanpak bijzondere bijstand buitenland. Kern daarvan is een regeling voor in het buitenland gestrande Nederlandse reizigers, die geen beroep kunnen doen op een reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. 

Voor meer informatie en hulp klikt u op deze link,  www.bijzonderebijstandbuitenland.nl.

Ik heb of raak besmet met het coronavirus. Worden mijn medische kosten vergoed?

  • Heeft u bij ons de ziektekostenverzekering dan betalen wij de medische kosten. Wordt u opgenomen vanwege het coronavirus? Bel dan met onze alarmcentrale via onze noodnummers 24/7.
  • Heeft u geen ziektekostenverzekering dan zijn medische kosten niet gedekt, ook niet op de reisverzekering.

Wilt u meer weten over de dekking van uw verzekering, neemt u dan contact met ons op.

Ik heb een OOM Tijdelijk in het Buitenland-verzekering die binnenkort afloopt, kan ik deze verlengen?

Voor iedereen die een OOM Tijdelijk in het Buitenland-verzekering heeft is het mogelijk om deze met drie maanden te verlengen (ook als u hem al eerder heeft verlengd of als u de maximale looptijd heeft bereikt). Stuur ons een mail met uw verzoek, onder vermelding van uw polisnummer, naar info@oomverzekeringen.nl.

Op onze ziektekostenverzekeringen zijn medische kosten, die verband houden met het coronavirus gedekt.

Ik heb een Voorlopig Verblijf Nederland-verzekering die binnenkort afloopt, kan ik deze verlengen?

Als u (nog) geen aanspraak kunt maken op een zorgverzekering door het coronavirus is het tijdelijk mogelijk om uw verzekering met maximaal drie maanden te verlengen. Stuur ons een mail met uw verzoek, onder vermelding van uw polisnummer, naar info@oomverzekeringen.nl.

Ik heb een OOM Schengen Visitor-verzekering die binnenkort afloopt, kan ik deze verlengen? 

Als u gestrand bent in Nederland vanwege het coronavirus is het tijdelijk mogelijk om uw verzekering met maximaal drie maanden te verlengen. Stuur ons een mail met uw verzoek, onder vermelding van uw polisnummer, naar info@oomverzekeringen.nl.

Door het coronavirus kan ik niet naar mijn bank of kom ik in acute financiële problemen. Kan ik uitstel van betaling krijgen van de premie van mijn OOM-verzekering?

U kunt contact met ons opnemen en dan bespreken we graag of we u op korte termijn kunnen helpen.

Ik wil door de uitbraak van het coronavirus tijdelijk het land verlaten. Wordt de vliegreis naar Nederland vergoed?

Op onze reisverzekering vergoeden wij deze kosten niet.

Ik ben van plan om op vakantie te gaan en heb mijn ticket geboekt. Tijdens mijn reis kom ik in landen waar het coronavirus is uitgebroken. Daarom wil ik mijn vakantie afzeggen. Vallen deze kosten onder de dekking van mijn annuleringsverzekering?

Dit is op de standaard dekking niet verzekerd. Heeft u de dekking Extra Annuleringsredenen afgesloten? Dan vergoeden wij deze kosten alleen als u voor 10 maart 2020 de dekking Extra Annuleringsredenen heeft afgesloten. Houdt u hierbij rekening met het maximale bedrag waarvoor u verzekerd bent. Dit bedrag kunt u terug vinden op uw polisblad.

Heeft u buiten kantooruren vragen over het coronavirus?

Is er acute medische zorg nodig? Bel dan met onze alarmcentrale via onze noodnummers 24/7.

Uw vragen die gerelateerd zijn aan het coronavirus kunt u buiten kantooruren ook stellen via OOM Verzekeringen Facebook Messenger of Twitter. Het kan soms even duren voordat u antwoord krijgt.

Ik heb een SOS-verzekering, dekt die de kosten voor mijn terugkeer naar Nederland?

De SOS-verzekering dekt de kosten van medische repatriëring (terugkeer naar Nederland) of evacuatie als u niet ter plekke kunt worden behandeld én de behandeling niet kan worden uitgesteld. Kosten zoals bijvoorbeeld het omboeken van een vliegtuigticket vallen niet onder de dekking.