Actuele informatie over het coronavirus

Laatste aanpassing: 23-11-2020

De Nederlandse overheid past regelmatig het reisadvies naar diverse landen aan als het gaat om coronabesmettingen. De ene dag kan een land code geel hebben en de andere dag kan dit wijzigen naar oranje of zelfs code rood. Wij kunnen ons voorstellen dat dit vragen oproept. Hieronder hebben wij de meest gestelde vragen en antwoorden die betrekking hebben op onze verzekeringen voor u op een rij gezet. Heeft u na het lezen toch nog vragen dan kunt u altijd contact met ons opnemen. Voor niet spoed gerelateerde vragen kunt u tijdens kantoortijden (08.30 – 17.00) bellen naar +31(0)70 353 21 00, in geval van spoed bel dan met onze alarmcentrale via onze noodnummers 24/7.

Meer informatie over de landen waar een versoepeling geldt of juist niet, vindt u hier.

De meest gestelde vragen en antwoorden

Wordt een coronatest- COVID-19 test vergoedt op mijn verzekering?

Ja, we vergoeden deze test op de volgende verzekeringen:

  • Tijdelijk in het Buitenlandverzekering met een ziektekostendekking;
  • Wonen in het Buitenlandverzekering met een ziektekostendekking;
  • Studeren in het buitenland met een ziektekostendekking;
  • Studeren in Nederland met een ziektekostendekking (geen vergoeding voor preventieve testen);
  • Voorlopig Verblijf Nederlandverzekering (geen vergoeding voor preventieve testen);
  • Schengen Visitorverzekering (alleen als er bij het afsluiten van de verzekering geen klachten zijn/waren)

Ben je verzekerd via het collectieve contract van de NNAM dan valt een preventieve coronatest niet onder de dekking

Op onze ziektekostenverzekeringen zijn de overige medische kosten, die verband houden met het coronavirus, ook gedekt.

Ik reis naar of in een land waar de code geel, oranje of rood is.  Welke kosten zijn gedekt op mijn verzekering(en)?

  • Heeft u bij ons een ziektekostenverzekering afgesloten dan betalen wij de medische kosten ook in landen met code geel, oranje of zelfs rood. Wordt u opgenomen vanwege het coronavirus? Bel dan met onze alarmcentrale via onze noodnummers 24/7.
  • Heeft u geen ziektekostenverzekering dan zijn medische kosten niet gedekt, ook niet op de reisverzekering.
  • Heeft u een aansprakelijkheids-, inboedel-, ongevallen-, reis- en/of rechtsbijstandverzekering dan is er ook dekking in de landen met codes geel, oranje en rood.
  • De enige uitzondering is de annuleringsverzekering. Deze kosten zijn op de annuleringsverzekering niet verzekerd. Ook niet op de dekking Extra Annuleringsredenen. De kosten van annulering vergoeden wij alleen als er sprake is van een onvoorziene gebeurtenis. Op dit moment is het coronavirus geen onvoorziene gebeurtenis meer.

Wilt u meer weten over de dekking van uw verzekering, neemt u dan contact met ons op.

Ik heb of raak besmet met het coronavirus. Worden mijn medische kosten vergoed?

  • Heeft u bij ons de ziektekostenverzekering dan betalen wij de medische kosten. Wordt u opgenomen vanwege het coronavirus? Bel dan met onze alarmcentrale via onze noodnummers 24/7.
  • Heeft u geen ziektekostenverzekering dan zijn medische kosten niet gedekt, ook niet op de reisverzekering.

Wilt u meer weten over de dekking van uw verzekering, neemt u dan contact met ons op.

Ik heb een reis geboekt naar een land met code geel. De reis is geboekt vóór de corona uitbraak en ik vertrek na 15 juni. Als het land wijzigt naar code oranje, krijg ik de kosten dan terug op mijn annuleringsverzekering?

Dit is op de standaard dekking niet verzekerd. Heeft u de dekking Extra Annuleringsredenen afgesloten? Dan vergoeden wij deze kosten alleen als u voor 10 maart 2020 de dekking Extra Annuleringsredenen heeft afgesloten. Houdt u hierbij rekening met het maximale bedrag waarvoor u verzekerd bent. Dit bedrag kunt u terug vinden op uw polisblad.

Ik ben van plan om een reis te boeken naar een land met code geel. Als dit wijzigt naar code oranje, krijg ik de kosten dan terug op mijn annuleringsverzekering?

Nee, deze kosten zijn op de annuleringsverzekering niet verzekerd. Ook niet op de dekking Extra Annuleringsredenen. De kosten van annulering vergoeden wij alleen als er sprake is van een onvoorziene gebeurtenis. Op dit moment is het coronavirus geen onvoorziene gebeurtenis meer.

Ik ben van plan om op vakantie te gaan naar een land met code geel. Als dit tijdens mijn reis verandert naar code oranje, wordt mijn terugreis naar Nederland dan vergoed?

Op onze reisverzekering vergoeden wij deze kosten niet.

Ik ben tijdelijk in Nederland en kan niet terugreizen door corona

De uitbraak van het coronavirus heeft grote gevolgen voor de wereld. Landen sluiten hun grenzen en er wordt bijna niet meer gevlogen. Wereldwijd zijn mensen gestrand in het buitenland.

Tijdelijk in Nederland en gestrand door corona
Bent u gestrand in Nederland en kunt u door corona niet naar huis? Dan wilt u natuurlijk wel goed verzekerd zijn tegen ziektekosten. Heeft u een tijdelijke ziektekostenverzekering nodig? Dan bent u bij OOM Verzekeringen aan het juiste adres.

Wat OOM Verzekeringen voor mij kan betekenen
Wij hebben ziektekostenverzekeringen speciaal voor mensen die tijdelijk in Nederland verblijven.

  • Lees hier meer over onze tijdelijke ziektekostenverzekering voor buitenlandse bezoekers in Nederland.
  • Lees hier meer over onze verzekering voor Nederlanders die in het buitenland wonen, maar door de coronamaatregelen gestrand zijn in Nederland.

Ik heb al een OOM verzekering
Heeft u al een van onze tijdelijke ziektekostenverzekeringen, zoals de OOM Schengen Visitor-verzekering of de OOM Voorlopig Verblijf Nederland-verzekering? En moet u langer in Nederland blijven door het coronavirus? Dan kunt u uw verzekering met drie maanden verlengen.

Heeft u al een keer eerder gebruik gemaakt van de verlenging van drie maanden of is de maximale looptijd van uw verzekering voorbij? Ook dan kunt u uw verzekering nog een keer met drie maanden verlengen. Stuur een e-mail met uw verzoek naar info@oomverzekeringen.nl. Vermeld altijd uw polisnummer, dan kunnen we u zo snel mogelijk helpen.

Is uw polis al twee keer verlengd, dan is verlenging niet meer mogelijk. U kunt dan een nieuwe verzekering afsluiten op onze website.

Ik heb een OOM Tijdelijk in het Buitenland-verzekering die binnenkort afloopt, kan ik deze verlengen?

Voor iedereen die een OOM Tijdelijk in het Buitenland-verzekering heeft is het mogelijk om deze met drie maanden te verlengen. Heeft u al een keer eerder gebruik gemaakt van de verlenging van drie maanden of is de maximale looptijd van uw verzekering voorbij? Ook dan kunt u uw verzekering nog een keer met drie maanden verlengen. Stuur ons een mail met uw verzoek, onder vermelding van uw polisnummer, naar info@oomverzekeringen.nl.

Op onze ziektekostenverzekeringen zijn medische kosten, die verband houden met het coronavirus gedekt.

Ik heb een OOM Studeren in het Buitenland-verzekering of een OOM Studying in the Netherlands-insurance die binnenkort afloopt, kan ik deze verlengen?

Voor iedereen die een OOM Studeren in het Buitenland-verzekering of een OOM Studying in the Netherlands-insurance heeft is het mogelijk om deze met drie maanden te verlengen. Heeft u al een keer eerder gebruik gemaakt van de verlenging van drie maanden of is de maximale looptijd van uw verzekering voorbij? Ook dan kunt u uw verzekering nog een keer met drie maanden verlengen. Stuur ons een mail met uw verzoek, onder vermelding van uw polisnummer, naar info@oomverzekeringen.nl.

Op onze ziektekostenverzekeringen zijn medische kosten, die verband houden met het coronavirus gedekt.

Ik heb een SOS-verzekering, dekt die de kosten voor mijn terugkeer naar Nederland?

De SOS-verzekering dekt de kosten van medische repatriëring (terugkeer naar Nederland) of evacuatie als u niet ter plekke kunt worden behandeld én de behandeling niet kan worden uitgesteld. Kosten zoals bijvoorbeeld het omboeken van een vliegtuigticket vallen niet onder de dekking.

Ik heb een conflict met betrekking tot corona. Ben ik hiervoor verzekerd op mijn rechtsbijstandverzekering?

Heeft u een rechtsbijstandverzekering met een dekking voor het conflict waarin u betrokken bent? Dan vergoeden wij deze kosten alleen als u de verzekering voor 6 april 2020 heeft afgesloten. Of als u voor 6 april 2020 de rechtsbijstandverzekering heeft toegevoegd op uw polis.

Door het coronavirus kan ik niet naar mijn bank of kom ik in acute financiële problemen. Kan ik uitstel van betaling krijgen van de premie van mijn OOM-verzekering?

U kunt contact met ons opnemen en dan bespreken we graag of we u op korte termijn kunnen helpen.

Ik wil door de uitbraak van het coronavirus tijdelijk het land verlaten. Wordt de vliegreis naar Nederland vergoed?

Op onze reisverzekering vergoeden wij deze kosten niet.

Ik heb buiten kantooruren vragen over het coronavirus

Is er acute medische zorg nodig? Bel dan met onze alarmcentrale via onze noodnummers 24/7.

Uw vragen die gerelateerd zijn aan het coronavirus kunt u buiten kantooruren ook stellen via OOM Verzekeringen Facebook Messenger of Twitter. Het kan soms even duren voordat u antwoord krijgt.