Actuele informatie over het coronavirus en onze verzekeringen

Laatste aanpassing: 23-07-2021

Bent u op onze website terecht gekomen omdat uw huidige reisverzekering géén medische dekking biedt voor corona in landen met code oranje en rood? Welkom! Met onze Tijdelijk in het buitenlandverzekering heeft u medische dekking voor corona gerelateerde kosten in uw vakantieland, welke kleur dit land ook heeft of krijgt. Kies voor de ziektekostendekking, onze reisverzekering dekt namelijk geen medische kosten, we kennen meerdere dekkingen maar kies voor de goedkoopste dekking. Uw zorgverzekering dekt namelijk ook wereldwijd spoedeisende hulp. Heeft u al een reisverzekering dan dekt deze alles behalve de medische gerelateerde coronakosten. Als u meer wilt weten over de dekking en de premie of een verzekering wil afsluiten, klik op deze link.

Als u eenmaal in de aanvraagmodule terecht komt, vult u de aanvraag en het gezondheidsvragenformulier in. Daarna kunt u ervoor kiezen om de verzekering snel af te sluiten door akkoord te gaan met een clausule waarmee alle bestaande klachten en kwalen zijn uitgesloten van de dekking. Als u hiervoor kiest, dan ontvangt u de polis zo snel mogelijk in uw emailbox.

Bij een ziektekostenverzekering ontvangt u automatisch een Engelse verzekeringsverklaring. Reist u naar Costa Rica of Thailand? Dan heeft u een aangepaste verklaring nodig. Die kunt u telefonisch aanvragen, nadat u de polis per e-mail heeft ontvangen. Vul het dus niet in bij de slotvraag van uw aanvraag, want dan duurt uw aanvraag langer.

Wij doen er alles aan om u zo snel mogelijk te helpen. Zie hieronder meer coronavragen m.b.t. een verzekering.

Ik reis naar of in een land waar de code geel, oranje of rood is.  Welke kosten zijn gedekt op mijn verzekering(en)?

  • Heeft u bij ons een ziektekostenverzekering afgesloten dan betalen wij de medische kosten ook in landen met code geel, oranje of zelfs rood. Wordt u opgenomen vanwege het coronavirus? Bel dan met onze alarmcentrale via onze noodnummers 24/7.
  • Heeft u geen ziektekostenverzekering dan zijn medische kosten niet gedekt, ook niet op de reisverzekering.
  • Heeft u een aansprakelijkheids-, inboedel-, ongevallen-, reis- en/of rechtsbijstandverzekering dan is er ook dekking in de landen met codes geel, oranje en rood.

Wilt u meer weten over de dekking van uw verzekering lees ons blog. Ook kunt u altijd contact met ons opnemen.

Ik heb of raak besmet met het coronavirus. Worden mijn medische kosten vergoed?

  • Heeft u bij ons de ziektekostenverzekering dan betalen wij de medische kosten. Wordt u opgenomen vanwege het coronavirus? Bel dan met onze alarmcentrale via onze noodnummers 24/7.
  • Heeft u geen ziektekostenverzekering dan zijn medische kosten niet gedekt, ook niet op de reisverzekering.

Wilt u meer weten over de dekking van uw verzekering, neemt u dan contact met ons op.

Ik ben van plan om op vakantie te gaan naar een land met code geel. Als dit tijdens mijn reis verandert naar code oranje, wordt mijn terugreis naar Nederland dan vergoed?

Op onze reisverzekering vergoeden wij deze kosten niet.

Ik wil een reis boeken naar een land met code rood of oranje. Kan ik mijn reis annuleren als het reisadvies voor dit land niet verandert naar code geel of groen?

Nee, deze kosten zijn op de annuleringsverzekering niet verzekerd. Ook niet als de kleurcode tussentijds geel of groen is geweest. De kosten van het annuleren van een reis vergoeden wij alleen als er sprake is van een onvoorziene gebeurtenis. Op dit moment is het coronavirus geen onvoorziene gebeurtenis meer.

Worden quarantaine, extra verblijfskosten, en isolatie vergoed?

Nee, deze kosten zijn niet gedekt. Op de ziektekostenverzekering vergoeden wij alleen de medische kosten voor Covid-19. Quarantaine en isolatie zijn geen medische behandelingen en vallen daarom niet onder de ziektekostenverzekering. Ook op de reisverzekering zijn deze kosten niet gedekt.

Wordt een coronatest- COVID-19 test vergoed op mijn verzekering?

Wij vergoeden de COVID-19 test als u coronaklachten heeft.

Als u wilt weten wat die klachten zijn, klik hier.

Op onze ziektekostenverzekeringen zijn de overige medische kosten, die verband houden met het coronavirus, ook gedekt. Een preventieve COVID-19 test zoals een PCR-test die vaak nodig is om te reizen vergoeden we niet.

Wordt het coronavaccin vergoed?

In veel landen biedt de overheid de mogelijkheid om te vaccineren. Verblijft u in een land waar u het vaccin niet vanuit de overheid krijgt? Dan vergoeden wij de kosten van het vaccin tot € 100,-.

 

Let op! Sluit u ná 1 januari 2021 een OOM Schengen Visitor verzekering af, dan heeft u geen dekking voor het vaccin.

Ik heb een positieve uitslag gekregen op een coronatest. Krijg ik de kosten terug op mijn annuleringsverzekering?

Ja, je bent ziek waardoor je niet kunt en niet mag reizen. Dan vergoeden wij de annuleringskosten. We hebben hiervoor wel de uitslag van je positieve test nodig. Stuur deze mee bij het declareren van je kosten.

Ik reis tijdelijk naar Nederland

Dan wilt u natuurlijk wel goed verzekerd zijn tegen ziektekosten. Heeft u een tijdelijke ziektekostenverzekering nodig? Dan bent u bij OOM Verzekeringen aan het juiste adres.

Wat OOM Verzekeringen voor mij kan betekenen
Wij hebben ziektekostenverzekeringen speciaal voor mensen die tijdelijk in Nederland verblijven.

  • Lees hier meer over onze tijdelijke ziektekostenverzekering voor buitenlandse bezoekers in Nederland.
  • Lees hier meer over onze verzekering voor Nederlanders die in het buitenland wonen en voor een korte periode, bijvoorbeeld voor vakantie, in Nederland zijn.

 

Ik heb al een OOM verzekering
Heeft u al een van onze tijdelijke ziektekostenverzekeringen, zoals de OOM Schengen Visitor-verzekering of de OOM Voorlopig Verblijf Nederland-verzekering? En moet u langer in Nederland blijven door het coronavirus? Dan kunt u uw verzekering met drie maanden verlengen.

Heeft u al een keer eerder gebruik gemaakt van de verlenging van drie maanden of is de maximale looptijd van uw verzekering voorbij? Ook dan kunt u uw verzekering nog een keer met drie maanden verlengen. Stuur een e-mail met uw verzoek naar info@oomverzekeringen.nl. Vermeld altijd uw polisnummer, dan kunnen we u zo snel mogelijk helpen.

Is uw polis al twee keer verlengd, dan is verlenging niet meer mogelijk. U kunt dan een nieuwe verzekering afsluiten op onze website.

Ik heb een OOM Tijdelijk in het Buitenland-verzekering die binnenkort afloopt, kan ik deze verlengen?

Voor iedereen die een OOM Tijdelijk in het Buitenland-verzekering heeft is het mogelijk om deze met drie maanden te verlengen. Heeft u al een keer eerder gebruik gemaakt van de verlenging van drie maanden of is de maximale looptijd van uw verzekering voorbij? Ook dan kunt u uw verzekering nog een keer met drie maanden verlengen. Stuur ons een mail met uw verzoek, onder vermelding van uw polisnummer, naar info@oomverzekeringen.nl.

Op onze ziektekostenverzekeringen zijn medische kosten, die verband houden met het coronavirus gedekt.

Ik heb een OOM Studeren in het Buitenland-verzekering of een OOM Studying in the Netherlands-insurance die binnenkort afloopt, kan ik deze verlengen?

Voor iedereen die een OOM Studeren in het Buitenland-verzekering of een OOM Studying in the Netherlands-insurance heeft is het mogelijk om deze met drie maanden te verlengen. Heeft u al een keer eerder gebruik gemaakt van de verlenging van drie maanden of is de maximale looptijd van uw verzekering voorbij? Ook dan kunt u uw verzekering nog een keer met drie maanden verlengen. Stuur ons een mail met uw verzoek, onder vermelding van uw polisnummer, naar info@oomverzekeringen.nl.

Op onze ziektekostenverzekeringen zijn medische kosten, die verband houden met het coronavirus gedekt.

Ik heb een SOS-verzekering, dekt die de kosten voor mijn terugkeer naar Nederland?

De SOS-verzekering dekt de kosten van medische repatriëring (terugkeer naar Nederland) of evacuatie als u niet ter plekke kunt worden behandeld én de behandeling niet kan worden uitgesteld. Kosten zoals bijvoorbeeld het omboeken van een vliegtuigticket vallen niet onder de dekking.

Ik heb een conflict met betrekking tot corona. Ben ik hiervoor verzekerd op mijn rechtsbijstandverzekering?

Heeft u een rechtsbijstandverzekering met een dekking voor het conflict waarin u betrokken bent? Dan vergoeden wij deze kosten alleen als u de verzekering voor 6 april 2020 heeft afgesloten. Of als u voor 6 april 2020 de rechtsbijstandverzekering heeft toegevoegd op uw polis.

Door het coronavirus kan ik niet naar mijn bank of kom ik in acute financiële problemen. Kan ik uitstel van betaling krijgen van de premie van mijn OOM-verzekering?

U kunt contact met ons opnemen en dan bespreken we graag of we u op korte termijn kunnen helpen.

Ik wil door de uitbraak van het coronavirus tijdelijk het land verlaten. Wordt de vliegreis naar Nederland vergoed?

Op onze reisverzekering vergoeden wij deze kosten niet.

Ik heb buiten kantooruren vragen over het coronavirus

Is er acute medische zorg nodig? Bel dan met onze alarmcentrale via onze noodnummers 24/7.

Uw vragen die gerelateerd zijn aan het coronavirus kunt u buiten kantooruren ook stellen via OOM Verzekeringen Facebook Messenger of Twitter. Het kan soms even duren voordat u antwoord krijgt.

Heeft u na het lezen toch nog vragen dan kunt u altijd contact met ons opnemen. Voor niet spoed gerelateerde vragen kunt u tijdens kantoortijden (08.30 – 17.00) bellen naar +31(0)70 353 21 00, in geval van spoed bel dan met onze alarmcentrale via onze noodnummers 24/7.